Discriminatie-tour nieuwe stijl

De Dolfijn is een dynamische, ondernemende en gezellige school in Haarlem-Noord. Groep 8 maakte dit waar door enthousiast mee te doen aan de D-tour, georganiseerd door het MDRA. Vlak voor de voorjaarsvakantie, vrijdag 27 april, kwam de groep met hulp van ouders aan bij het kantoor van het MDRA. Na een introductie van het werk van het MDRA, werd de groep, onder begeleiding van twee medewerkers van het MDRA, de leerkracht van groep 8 en drie ouders, geleid langs verschillende gedenkplekken.

In het opdrachtenboekje wordt een brug geslagen tussen het heden en het verleden. Bij de plaquette ter nagedachtenis aan de slavernij vertelt Winston over het racisme dat hij nu nog ervaart, bijvoorbeeld bij het voetballen waar het publiek apengeluiden maakt. Daarnaast worden de leerlingen bevraagd over het verband tussen racisme en het slavernijverleden. Bij de Regulierdwarsstraat wordt het verhaal van Niek verteld die vlakbij bespuugd en geslagen is vanwege het feit dat hij hand in hand liep met zijn vriend. Naast deze onderwerpen worden ook andere gedenkplekken bezocht en vragen gesteld over antisemitisme en godsdienst.

Door de plekken te zien en de problemen van nu direct te verbinden met de geschiedenis, wordt de ernst van de huidige discriminatie voor de leerlingen duidelijk. Het interview op het Waterlooplein brengt het onderwerp wel heel dicht bij de beleving van discriminatie. Zo vertelde een marktkoopman over zijn zoon, die van half Afrikaanse, half Nederlandse afkomst is, die worstelt met de identiteit die de maatschappij hem oplegt. Op straat wordt hij regelmatig aangezien voor Marokkaan en hierom uitgescholden. Zijn moeder ervaart op het schoolplein het buitensluiten door andere ouders. Als zij haar aanspreken dan doen zij dit in het Engels, terwijl zij perfect de Nederlandse taal beheerst. Meestal wordt zij genegeerd en wordt de vader aangesproken. De leerlingen zijn onder de indruk van het verhaal.

De afsluiting bij de Hollandsche Schouwburg confronteert de leerlingen met het feit dat het belangrijk is om discriminatie te voorkomen en te bestrijden. Niemand hoopt ooit de gruwel van de Tweede Wereldoorlog opnieuw te moeten meemaken. Buitensluiten moet worden voorkomen. De leerlingen vinden het belangrijk dat er een plek is om te herdenken maar vooral ook dat er een plek om de boodschap door te geven: “dit nooit meer”.

-A +A