Gastvrijheid staat voorop

Op een zondag in juli bezocht een Britse familie een café in de binnenstad. Ze bezoeken hun dochter die in Amsterdam woont De familie woont in het Verenigd Koninkrijk en is van Indiase afkomst.

Moeder en dochter zoeken een plaats uit terwijl vader bier gaat bestellen. Hij vraagt aan de barman:  ‘May I have three beers please?’ Een andere barman die tot dan toe de bierglazen aan het spoelen was, kwam erbij en zei dat ze geen bier serveerden aan klanten die niet ‘please’ en ‘thank you’ zeggen. De Indiase klant was hier zeer verbaasd over omdat hij wel ‘please’ had gezegd, conform de Britse beleefdheidsnormen. Vervolgens vindt er over en weer een discussie plaats tussen de barman en de klant. De barman irriteert zich en zegt tegen de man ‘Go back to India’. De familie vindt het onbeschoft om op grond van afkomst te worden aangesproken, te meer omdat vader en moeder sinds 1962 in het Verenigd Koninkrijk wonen en de Engelse nationaliteit hebben.  

Het MDRA dient bij de horecaondernemer een klacht in over het gedrag van de barmedewerker. Op grond van de gelijkebehandelingswetgeving is onderscheid op grond van ras verboden bij het aanbieden van dienstverlening. De werkgever heeft de plicht om zorg te dragen voor een discriminatievrije werkomgeving. Dit houdt ook in dat klachten over discriminatoire bejegening zorgvuldig moeten worden afgehandeld, ongeacht of de klacht afkomstig is van een collega of een bezoeker.

De werkgever stelt een onderzoek in. Los van de discussie of er wel of geen aanleiding zou zijn gegeven door de familie, vindt het management de opmerking ‘go back to India’ onnodig kwetsend en volstrekt misplaatst. De caféhouder beëindigt het oproepcontract met de barmedewerker en biedt zijn excuses aan de familie aan.

-A +A