MBO aan de wandel

Studenten Pedagogisch Werk van het MBO College Amstelland hebben voor het vak Burgerschap een les gevolgd over discriminatie en deelgenomen aan de D-tour. Beide ervaringen confronteerden de studenten met hun eigen vooroordelen en ervaringen met discriminatie.

“Het schoolreisje heeft veel indruk om mij gemaakt, het was namelijk erg divers en dat maakte het interessant.” Zoë.

Door de opbouw van het programma, waarin de studenten eerst de gelegenheid kregen om binnen de veilige omgeving van school over discriminatie binnen het werkveld te discussiëren, ontstond er ruimte om tijdens de tour persoonlijke ervaringen met elkaar te delen. Ondanks een aantal pittige tegenstellingen was er respect voor ieders mening. Zonder de persoon in kwestie aan te vallen, reageerden de studenten zeer kritisch op elkaars argumenten.

“Wij kregen veel informatie van mevrouw over discriminatie, betreft homo-sexualiteit, joden, geloof en uiterlijk.” Dominque en Dannah

Foto genomen door studente Zoë.

De verschillen onderling ten aanzien van discriminatie werden tijdens de les al duidelijk. Bij het voorbeeld van een mannelijke medewerker bij een kinderdagverblijf, die beperkt wordt in zijn werkzaamheden, is sprake van begrip voor de onrust onder ouders en de reactie van het kinderdagverblijf. Echter, niet iedere student had begrip voor de mannelijke medewerker. Waar de één de mannelijke medewerker zou steunen in zijn protest, gaf de ander aan het ‘toch al niet een mannelijk beroep’ te vinden. Deze verschillende meningen kwamen ook terug tijdens de discussie die plaatsvond na afloop van de tour. Onder de indruk van de verschillende gedenkplekken en de bijzondere locatie, namelijk de Hollandsche Schouwburg, vertelden studenten waarom zij menen gelijk te hebben ten aanzien van een aantal vooroordelen.

HS

Foto genomen door studente Zoë.

 “Ik vond het erg aangrijpend om al die namen op de muur te zien, kan het me haast niet voorstellen dat er zo weinig respect was in die tijd.” Zoë

Eén student vertelde over dat vroeger zij mishandeld is door een groep jongens van allochtone afkomst omdat zij een davidster aan een ketting droeg. Ook ervaart zij van dezelfde groep jongens intimidatie tijdens het uitgaan. Ongevraagd wordt zij aangesproken en als zij dit negeert, volgt er een belediging. Een andere student stelt daar tegenover dat zij dezelfde ervaring bij het uitgaan heeft ten aanzien van jongens van autochtone afkomst. Zij vindt het kwalijk dat wij door onze persoonlijke ervaringen een soort tunnelvisie hebben en automatisch labels hangen aan bepaalde groepen.

 “We hebben het nog even gehad over de tweede wereld oorlog, en over de kinderopvang in die tijd. Ook hebben wij een discussie gevoerd over discriminatie en wat wij hier nou van vinden. Na de tour konden wij even kijken in de schouwburg en keken wij naar het oneindige vuur. Ik vond het een super leuke dag!” Claudia

HS 2

Foto genomen door studente Zoë.

 "We sloten deze dag af met z’n allen en er werd op de weg naar huis nog veel over gekletst. Veel geleerd en zeker een hoogte punt van mijn opleiding.” Zoë

De studenten hebben opdracht gekregen om een fotoverslag van de tour te maken met minimaal zeven foto’s met een toelichting waarom deze specifieke plek indruk op hen heeft gemaakt. De passages en foto’s in dit bericht zijn afkomstig uit een aantal van deze verslagen.

-A +A