Let op! Wij zijn verhuisd. Je vindt ons nu op de Hobbemakade 29-H. Wil je langskomen, maak je dan even een afspraak? Ons telefoonnummer is nog hetzelfde: 020-638 55 51.

Let op! Wij zijn verhuisd. Je vindt ons nu op de Hobbemakade 29-H.

Wat doen we met je melding?

Heb je te maken met discriminatie, meld het dan altijd! Wat doen wij vervolgens met jouw melding? Allereerst: we luisteren naar jouw verhaal en registreren jouw klacht. We nemen daarna binnen vijf werkdagen contact met je op voor een intakegesprek. Dan bespreken we bijvoorbeeld wat jij wilt dat er wordt gedaan en wat je van ons verwacht. Per situatie gaan we voor jou aan de slag.

Klachtenprocedure: zo werkt het

1. Wanneer kun je een melding doen?

Als je zelf bent gediscrimineerd of als je ziet dat iemand anders wordt gediscrimineerd.

2. Een melding doen. Dat kan:

3. Wat is er gebeurd?

We kunnen je het beste helpen als jouw klacht gaat over een concreet feit, een gebeurtenis of handeling die zich minder dan een jaar geleden heeft voorgedaan. Twijfel je? Neem dan contact met ons op! Woon je niet in de regio Amsterdam maar daarbuiten? Dan verwijzen wij je door naar het Meldpunt Discriminatie in jouw regio.

4. Samen zoeken we naar een oplossing.

Wat kunnen wij voor jou doen en wat zou je zelf kunnen ondernemen? Samen zoeken we naar een passende oplossing. Dat doen we discreet: jouw privacy is belangrijk voor ons.

5. Onderzoek doen en samen het gesprek aangaan

We doen altijd eerst uitvoerig onderzoek. Dat doen we via ‘hoor en wederhoor’. Dit houdt in dat we jouw verhaal eerst zo duidelijk mogelijk willen krijgen. Als je wilt dan kunnen we met jouw verhaal een klachtbrief opstellen. Daarin vragen we de veroorzaker ook om zijn/haar kant van het verhaal te vertellen. Vaak blijkt direct contact met de veroorzaker een goede oplossing. Daarvoor regelen we een bemiddelingsgesprek. 

6. Naar het College voor de Rechten van de Mens of aangifte doen bij de politie.

Komen we er niet uit met de andere partij? Dan gaan we samen met jou naar het College voor de Rechten van de Mens. We vragen hun oordeel over jouw situatie: ben jij gediscrimineerd? Als het nodig is, gaan we samen naar de politie. Daar doen we aangifte. Gelukkig is deze laatste stap niet vaak nodig. Meestal lukt het om al eerder met alle partijen tot een goede oplossing te komen.

Registreren helpt en jouw stem telt!

Wij ondersteunen, bieden hulp en bemiddelen. 
Meld daarom jouw klacht vandaag nog. Wil je alleen melden zonder verdere actie? Dat kan ook. Want iedere melding telt!

Wat is discriminatie eigenlijk?

Er zijn verschillende soorten discriminatie. Hier lees je meer. Weet je niet zeker of jij of iemand anders gediscrimineerd wordt? Neem dan gerust contact met ons op.

[responsivevoice_button voice="Dutch Male" buttontext="Luister naar deze pagina"]