Terugblik: Onthulling landelijk Moluks monument Ulu Kora in Rotterdam.

Terugblik: Onthulling landelijk Moluks monument Ulu Kora in Rotterdam.

Afgelopen zondag 21 juni vond in Rotterdam een belangrijk moment plaats op de Lloydkade in Delfshaven. Het nieuwe Ulu Kora monument werd onthuld ten aanzien van een enthousiast en geemotioneerd publiek.

Op deze plek kwam in 1951 het eerste schip met Molukse gezinnen aan. Op de inhuldiging kwamen veel Molukkers van meerdere generaties samen om dat te herdenken. Er waren meerdere politici en sleutelfiguren uit de gemeenschap aanwezig. Premier Rob Jetten (D66) nam het woord en boodt excuses aan voor het gebrek aan eerherstel voor de gemeenschap sinds deze in Nederland zich vestigde. Dit alles om de verbinding tussen Nederland en de Molukse gemeenschap te versterken en de pijn te erkennen waar deze gemeenschap mee leeft. Als organisatie vinden wij dit een enorm mooi initiatief en erg belangrijk dat men hierbij stil staat.

Voor een uitgebreider overzicht van hoe deze dag verliep, kan je kijken naar dit verslag gemaakt door OPEN Rotterdam:

Ben jij onderdeel van de Molukse gemeenschap en ervaar of zie je discriminatie? Meld het bij ons. Melden is gratis, kan anoniem, en helpt.

[responsivevoice_button voice="Dutch Male" buttontext="Luister naar deze pagina"]