Veelgestelde vragen

Hieronder lees je onze meest gestelde vragen. Is jouw vraag hiermee nog niet beantwoord? Neem dan gerust contact met ons op via 020 – 638 55 51 of stuur een mail naar discriminatie@mdra.nl.

Het Meldpunt Discriminatie neemt klachten over discriminatie in behandeling. Wij steunen jou, doen onderzoek, bemiddelen en zorgen voor een strategie en oplossing voor jouw probleem. 
Omdat iedere klacht anders is, is de aanpak voor iedere klacht ook anders. Soms is alleen het registreren van de klacht voldoende, maar vaak gaat het om een uitgebreidere inzet van onze kant. Het Meldpunt Discriminatie werkt met een cliëntgerichte aanpak. Neem contact met ons op als je hierover vragen hebt.

Onze werkwijze komt voort uit de Algemene Wet Gelijke Behandeling (AWGB). Hierin worden 12 discriminatiegronden genoemd waarop discriminatie niet mag plaatsvinden. Valt jouw klacht onder een van deze gronden? Dan gaan we samen met jou uitzoeken of jouw klacht te maken heeft met discriminatie of dat een andere organisatie jou beter kan helpen. Neem bij twijfel vooral contact op met onze consulenten. Zij helpen je graag verder.

Als je een melding hebt gedaan (telefonisch, per e-mail of via het meldformulier op onze website) nemen we binnen 5 werkdagen contact met jou op.

Als je buiten ons werkgebied woont, kun je via discriminatie.nl achterhalen bij welk Meldpunt Discriminatie in jouw regio je terecht kunt. Ook kun je de ‘Meld Discriminatie Nu’-app downloaden. Kom je er niet helemaal uit? Neem gerust contact met ons op. Wij verwijzen je door of sturen jouw klacht naar onze collega’s in het land.

Onze dienstverlening is gratis. Het is onze wettelijke taak om klachten te behandelen en te registreren. 

Je kunt hiervan ook een melding maken. Het is voor ons belangrijk om te weten welke vormen van discriminatie zich waar voordoen. Een melding kan ook een aanleiding zijn voor een onderzoek (bijvoorbeeld een praktijktest). Op basis van de onderzoeksresultaten wordt al dan niet overgegaan tot nadere actie.

Alle meldingen worden geregistreerd in het landelijke registratiesysteem ADV-net. Om discriminatie te voorkomen en te bestrijden is het nodig te weten welke problemen er spelen. Helaas worden niet alle gevallen gemeld of zelfs herkend. Daarmee loop je als samenleving een risico: je zou kunnen zeggen dat als een melding niet gedaan wordt, het net lijkt of het probleem niet bestaat.

Bij het Meldpunt Discriminatie werken Consulenten Discriminatie. Wij hebben geen advocaten in dienst. Mocht het nodig zijn, kunnen wij wel warm doorverwijzen naar advocaten waarmee wij goed contact hebben. 

Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam is een onafhankelijke stichting met als doel het bestrijden en voorkomen van discriminatie en het beïnvloeden van maatschappelijke processen die daaraan ten grondslag liggen. Dat is ook onze wettelijke taak. Wij werken wel nauw samen met de gemeenten in ons werkgebied, maar wij zijn niet in dienst van de gemeenten.

Jazeker! Neem voor meer informatie contact op met onze consulenten. Zij kunnen informatie geven over de mogelijkheden.

Zeker. We helpen alle inwoners binnen de regio Amsterdam, inclusief expats.
Ook in deze gevallen kan je gebruik maken van de diensten van het Meldpunt Discriminatie.

Wat doet het Meldpunt Discriminatie?

Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam is een onafhankelijke stichting met als doel het bestrijden en voorkomen van discriminatie en het beïnvloeden van maatschappelijke processen die daaraan ten grondslag liggen.

Bij deze klachten hebben wij geholpen

We krijgen jaarlijks honderden klachten binnen. Hoewel alle klachten over discriminatie gaan, zijn ze toch allemaal anders.
Wij gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website voor de bezoeker beter werkt.