Cliënte woont onder toezicht van een stichting die zich inzet voor slachtoffers die niet zelfstandig kunnen wonen. Via de stichting krijgt zij een andere woning toegewezen. Bij de bezichtiging roept een buurman dat hij geen zwarte mensen wil als buren. Vervolgens krijgt zij een andere woning toegewezen omdat het niet veilig zou zijn om gezinnen in deze straat te plaatsen. Cliënte vindt dat hier sprake is van ongelijke behandeling, omdat de buurman ervoor heeft gezorgd dat zij de woning niet krijgt.
Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam ondersteunt en helpt op de achtergrond
Het stimuleren van de zelfredzaamheid, door middel van het coachen van cliënten bij het aankaarten van het probleem, is soms voldoende en vaak een goede eerste stap. Zo kan het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam een brief opstellen namens de cliënt of de cliënt begeleiden bij het aangaan van het gesprek. Bij conflicten die nog in het beginstadium verkeren, is deze laagdrempelige aanpak vaak succesvol.
Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam dient namens slachtoffer klacht in
In dit geval is gebruik gemaakt van de interne klachtenprocedure van de stichting. Ook is aangifte van discriminatie gedaan tegen de buurman. Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam initieert vervolgens een bemiddelingsgesprek. De directie van de stichting maakt haar excuses en biedt cliënte een andere woning aan. Het management scherpt de interne klachtenprocedure aan en stelt een gedragscode op voor de medewerkers. De politie geeft de buurman een waarschuwing.